Vznikla osamostatněním od mateřské církve římsko-katolické, v níž po první světové válce nebylo možné prosadit reformy, o něž usilovali čeští pokrokoví kněží (mše v národním jazyce, větší míra zapojení laiků do řízení církve, dobrovolný celibát, svoboda svědomí atd.).
Vyhlášena byla 8. 1. 1920 jako církev národně-katolická. Za první republiky v ní převažovala orientace liberální a modernistická, od 50. let až dodnes orientace na Bibli a dědictví české reformace. CČSH vychází z odkazu kostnického mučedníka Mistra Jana Husa, z hnutí utrakvismu (církve podobojí, tzv. kališníků) a dalších reformních národních proudů.
Univerzální křesťanskou víru v Boha Otce, v Božího Syna Ježíše Krista i v Ducha Svatého zvěstuje CČSH prostřednictvím liturgie (bohoslužebných obřadů), sedmi svátostí (křtu, večeře Páně {eucharistie}, biřmování, útěchy nemocných, smíření {zpovědi}, manželství a svěcení kněžstva), hlásáním Kristova evangelia a budováním bratrského společenství věřících, založeném na ctnostech víry, lásky a naděje.
Slouží svátostmi pokřtěným věřícím všech křesťanských vyznání, neboť s nimi sdílí stejného Spasitele a Pána Ježíše Krista, ukřižovaného a vzkříšeného, dosvědčeného v Písmu svatém (Bibli).
Pán Ježíš řekl: „Pojďte ke mně všichni, kdo se namáháte a jste obtíženi břemeny, a já vám dám odpočinout. Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce; a naleznete odpočinutí svým duším. Vždyť mé jho netlačí a břemeno netíží.“ (Matouš 11, 28-30, citováno též v liturgii Karla Farského, prvního patriarchy CČSH).
Hledáte-li radu, pomoc, smíření s Bohem pomocí zpovědi (přičemž kněz je vázán zpovědním tajemstvím i před zákony ČR), neváhejte se na nás obrátit – ochotně vám pomůžeme!
CČSH nabízí všem věřícím bez rozdílu poskytování dalších církevních služeb (pohřeb, požehnání, duchovní doprovázení, přípravu na první přijímání večeře Páně, pastorační rozhovor, návštěvu v nemocnici, vězení, léčebně či domově pro seniory, základní sociální poradenství a mnohé další). Rozhovory, návštěvy a poradenství nabízí nejen lidem křesťansky věřícím, ale i duchovně hledajícím.
CČSH není dokonalou organizací lidí bez hříchu, nýbrž společenstvím omilostněných hříšníků, následujících Pána Ježíše, který se obětoval na kříži, aby nás obdaroval Božím odpuštěním a novým životem. Ježíš Kristus je hlavou jediné, pravé a svaté Církve, jejíž neviditelné tělo přebývá všude tam, kde lidé s otevřeným srdcem vstupují na Boží cestu a kráčejí ve stopách Kristových. Nejsme jedinou pravou církví, věříme však, že k této Kristově Církvi náležíme a putujeme s ní (a v ní!) do Božího království. Budeme rádi, půjdete-li s námi, abychom se mohli vzájemně dělit o naše dary a společnými silami nést kříž, uložený každému z nás.
CČSH nezdůrazňuje ani tak nauku (doktrínu, dogmata), jako spíše praxi (službu bližnímu, autentický duchovní život). Ve spiritualitě se orientuje na liturgickou zbožnost, především na časté svaté přijímání Těla a Krve Páně.
Plzeňská diecéze je jednou z pěti diecézí Církve československé husitské, a to diecézí nejrozlehlejší, táhne se od Krušnohoří na severozápadě republiky až k Vysočině na jejím jihovýchodě. Má 37 náboženských obcí. V čele diecéze stojí ordinovaný biskup, jemuž ve výkonu služby pomáhá Diecézní rada, složená ze tří vikářů (táborského, plzeňského a českobudějovického vikariátu) a laických zástupců. Při diecézi působí i Teologický poradní sbor biskupa. V náboženských obcích slouží faráři a jáhnové. Duchovní vykonávají službu ve školách, nemocnicích, domovech důchodců a dalších zdravotnických a sociálních zařízeních. Velmi úzká je spolupráce mezi diecézí a hospici (Athelas v Písku, Růže v Blatné a Náruč v Plzni). Duchovní jsou rovněž činní ve volnočasových a kulturních aktivitách. Nejdůležitější činností duchovních je ovšem činnost bohoslužebná. V souladu s celou CČSH uznávají (a vysluhují) duchovní naší diecéze sedm svátostí (křest, biřmování, pokání/smíření, večeři Páně, manželství, útěchu nemocných a svěcení kněžstva).
Liturgie se skládá ze dvou hlavních bloků (slyšení Božího slova a slavení eucharistie). V duchu utrakvistické církve, k jejichž odkazu se hlásíme, dochází v naší diecézi k obnovení tradiční eucharistické úcty. Základním bohoslužebným textem zůstává Liturgie Karla Farského, která sice vychází z překladu římské mše, obohacuje ji však prvky převzatými z východní tradice (Liturgie sv. Jana Zlatoústého). Kromě ní nachází četné uplatnění ekumenická Limská liturgie, objevují se však i bohoslužebné útvary nové - zde zvláště připomeňme Večerní bohoslužbu opata Columcilla, inspirovanou keltskými zdroji.
V Plzeňské diecézi se prokazuje přiměřená úctu svědkům Páně, neboli svatým. Nemodlíme se však „k nim“, nýbrž ve společenství „s nimi“, což platí i pro Ježíšovu matku Marii. Svatí jsou nám vzorem a dokladem toho, že je možné (a ke spáse nutné) následovat Cestu Kristovu. Krom světců „domácích“ (Cyril s Metodějem, kníže Václav, opat Prokop, kostničtí mučedníci), jsou připomínáni hrdinové víry mnoha národů a denominací, přičemž velkou inspirací nalézáme u pouštních Otců a v prostředí iroskotského křesťanství, jehož misionáři na našem území působili již počátkem 9. století.
Co se duchovního umění týče, Plzeňská diecéze se může pochlubit slavným rodákem Františkem Bílkem (1872-1941), sochařem-mystikem, vrcholným představitelem secesního symbolismu, jehož skulptury, plastiky a dřevořezby jsou ozdobou nejednoho sboru CČSH. V současnosti je dáván větší prostor ikonám - za zmínku stojí ikona Mistra Jana Husa a Jeronýma Pražského od Jany Baudišové (originál se nachází v mirovickém Husitském kostele) a putovní ikona k sedmiletí duchovní obnovy (Kristus v kalichu žehnající) od Rastislava Bujny.
Kéž by se kladl menší důraz na to, co jednotlivé církve rozděluje, a zaměřili bychom se více na to, co je spojuje: je to hlásání evangelia, tedy dobrých zpráv – slovy i činy. Je to láskyplná péče o duše, které směřují ke spáse. Rozdíly mezi církvemi mohou spočívat v odlišném přístupu k teologickým otázkám a k záležitostem, které jsou z pohledu věčnosti zanedbatelné. Jedním z nejdůležitějších prvků by mělo být, zda se v dané církvi cítíte jako ve svém duchovním domově. Ježíš nezaložil církve, ale svou, jednu, všeobjímající a ke spáse směřující církev. Pozemské nálepky, odlišující od sebe jednotlivé církve, jsou něčím, co z nás v poslední hodině odpadne. Zůstane pouze to, jak jsme na své cestě životem následovali Krista.
Samozřejmě. Církev může být domovem i pro ty, kteří v Boha nevěří, a jejím úkolem by mělo být utěšit, pohostit a nasytit fyzicky i duchovně každého bez rozdílu. Ať už chcete posedět v klidu kostela, nezávazně si popovídat nebo na pár chvil utéct „ze světa“, u nás budete vždy vítání.
Základem je vyznat se ze svých hříchů a přijmout Ježíše Krista jako svého Pána a Spasitele. Podmínky pro přijetí svátosti křtu se liší nejen v jednotlivých církvích, ale někdy dokonce i v jednotlivých farnostech. Navštěvujte je, dívejte se kolem sebe a nebojte se ptát. Až najdete farnost, kde se cítíte jako doma, oslovte duchovního, který ji spravuje, a domluvte si přípravu na přijetí svátosti křtu. Oslovit můžete i někoho, koho ve farnosti znáte.
Církevní svatba není jen „svatbou v kostele“. Je zapotřebí věřit v Boha a věřit ve svůj protějšek, protože právě jim slibujete, že tomu, koho si berete, zachováte až do konce lásku, úctu a věrnost. Jedná se o velký a nelehký závazek, který ale můžete s Boží pomocí proměnit v obrovské, celoživotní požehnání. Nebojte se na všechno zeptat duchovního – je zde pro vás a na svátost manželství vás postupně připraví.
Biblí se jako červená nit táhne mimo jiné jedna jednoduchá výzva: „Nebojte se“. Pokud tuto výzvu správě uchopíte, dokážete i negativní věci obrátit ve svůj prospěch. Jsme lidé. Bůh nás miluje i s chybami, které máme. Chyby proto mohou být výzvou, ne něčím, co nás limituje nebo sráží na dno. Nebojte se požádat duchovního o vyslechnutí i tehdy, kdy jste se dopustili něčeho, o čem se domníváte, že vám nemůže být odpuštěno. Nebojte se požádat duchovního o vyslechnutí i tehdy, kdy si sami nejste jisti svou vírou. Církev není sedmihlavé monstrum ani elitářský klub. Církev má být domovem pro všechny lidi, ať už dočasným, nebo celoživotním. Duchovní není váš nadřízený, ani policista, ani soudce, ani reinkarnace Krista. Duchovní je služebníkem Kristovým, a jako takový slouží i lidem. Podstatou zpovědi je úleva, očištění, vyslechnutí a odpouštění – soudy zde nemají své místo. Nebojte se.